Etichetă: educatie

  • România va fi o ţară civilizată când vom ști ce să le cerem aleșilor. Până atunci, ne mulțumim cu promisiuni

    România va fi o ţară civilizată când vom ști ce să le cerem aleșilor. Până atunci, ne mulțumim cu promisiuni

    România va fi o țară civilizată când vom ști ce să le cerem aleșilor. Până atunci, ne mulțumim cu promisiuni…

    Am făcut o listă cu lideri politici pe care-i consider un model de atitudine, fermitate, principii.

    Franklin Roosevelt, care a trecut printr-o tragedie marcantă, dar a avut o forţă incredibilă de a-şi reveni, este, pentru mine, un fel de identificare cu un moment mai dificil din adolescenţa mea.

    „Oamenii nu sunt prizonierii destinului, ci mai degrabă prizonierii propriei minți.”

    Spunea F. Roosevelt, pe care am găsit de cuviinţă să-l citez acum, în pragul unor alegeri extrem de importante pentru noi, tineri sau bătrâni.

    De ce am vrut să scriu asta? Ca să nu mai dăm vina pe destin pentru tot ce se întâmplă. Cum ar fi oamenii pe care-i alegem să ne reprezinte în politică.

    Nu, aceia nu sunt rezultatul destinului, ci al alegerilor noastre.

    De aceea, haideţi să nu mai fim prizonierii propriei minţi! Haideţi să gândim ceea ce le cerem!

    Altfel, nici ei nu vor şti ce să ne ofere. Nu vor şti ce vrem noi. Se vor rezuma la salarii şi pensii, binecunoscuta cutumă în campaniile electorale.

    Când, de fapt, o ţară civilizată nu are ca temelie doar salariile şi pensiile. O ţară civilizată înseamnă şi educaţie în raport cu cerinţele pieţei, infrastructură dezvoltată, tehnologizare (digitalizare) continuă şi adaptată nevoilor dinamice ale societăţii, nivel scăzut al corupţiei etc.

    Sănătatea și educația sunt obiective de bază în dezvoltarea economică (Todaro și Smith, 2011). Sau așa ar trebui să fie într-o țară normală.

    Un stat care va oferi un sistem educațional propice dezvoltării oamenilor, dar și un sistem de sănătate concentrat pe grija față de pacienți și recompensarea medicilor va avea ca rezultat o populație ce va fi capabilă să-și ridice salariul prin nivelul său calitativ.

    Prin urmare, o listă de cerinţe ar consta în (dar nu se rezumă la) următoarele puncte.

    1.Transparentizarea cheltuielilor publice.

    Dacă tot ne luați un ban din buzunar, eu, un cetățean oarecare, cer să ştiu ce se întâmplă cu aceste obligaţii ale mele.

    Doresc să ştiu:

    • pe ce vor fi folosiţi aceşti bani în timp real (pe cât posibil)
    • justificările pentru care aţi decis să repartizaţi aceste venituri de la mine, un contribuabil oarecare, în anumite direcţii.
    • când veți considera oportun să organizați consultări publice pe acest domeniu.

    2.Majorarea cheltuielilor publice cu educaţia

    Sunt numeroase studii ştiinţifice care demonstrează impactul pozitiv al cheltuielilor cu educaţia asupra creşterii economice (Miller și Russek-1992, Nikos Benos-2004).

    Ca şi un copil, o ţară nu poate fi „mare” dacă doar creşte (economic vorbind), ci şi dacă se maturizează (respectiv se dezvoltă şi în lateral, în anumite domenii cheie).

    Asta presupune dezvoltare economică. Adică educaţie, sănătate, nivel de trai.

    Ştim, este mai uşor să formăm o masă uşor manevrabilă printr-o educare deficitară a populaţiei, care nu va şti cum să verifice informaţiile denaturate furnizate intenționat, cum să-şi pună în practică spiritul critic.

    Dar e momentul să schimbăm asta, nu? E momentul să oferim noilor generaţii o educaţie de calitate, pentru a fi pregătite pentru serviciu şi viaţă.

    Iar asta se poate concretiza prin: infrastructură dezvoltată în şcoli, regândirea programei şcolare pentru a fi adaptată noilor cerinţe ale realităţii pe care o trăim, salarii oferite profesorilor care să le resuscite interesul pentru auto-învăţare continuă şi educare a generaţiilor etc.

    S-a tot vehiculat vestitul procent de 6% din PIB destinat acestor tipuri de cheltuieli.

    Priviţi doar un mic exemplu comparativ (sursa: OECD, FMI, Eurostat) :

    cheltuieli cu educatia

    Cred că ştiţi deja ce sistem de învăţământ performant are Finlanda, nu? Normal, pentru că investește în viitorul generațiilor ei.

    Până şi Bulgaria este peste noi la acest capitol…

    3.Investiţii în infrastructură

    Dacă vrem o ţară ca afară, credeţi că a avea salarii ca acolo e suficient?

    Nu. Mie, cel puţin, nu mi s-ar părea productivă situaţia în care aş avea un salariu de 4000 euro, dar aş face 3 ore pe drum ca să ajung la serviciu.

    Asta ar însemna timp pierdut, stres, productivitate scăzută.

    Deci cer investiții (nu promisiuni) în infrastructura de transport.

    Priviți din nou o comparație Spania-România:

    autostrazi

    Spania are peste 16 000 km de autostrăzi, România nici 700…

    4.Reducerea corupției

    Există un indice care măsoară nivelul corupției dintr-o țară- indicele de percepție a corupției.

    Danemarca și Finlanda sunt cele mai puțin corupte țări la nivel global (implicit din Europa), în schimb România, Italia și Bulgaria sunt printre cele mai corupte țări europene.

    Corupția este cea care sufocă dezvoltarea economică de care vorbeam mai devreme.

    Corupția denaturează chiar și scopul corect al unor tipuri de cheltuieli.

    Există, în acest sens, un studiu care arată că niște politicieni mai corupți vor distorsiona compoziția cheltuielilor publice și vor reduce cheltuielile cu educația (Paolo Mauro, 1998), dorind să redirecționeze mai mulți bani către acele tipuri de cheltuieli de unde pot percepe mai ușor mită.

    Asta spune studiul.

    Desigur, peste tot în lume există corupți, veți spune. Cine visează la eradicarea corupției e nerealist.

    Da, există corupție în toate statele, dar nivelul corupției din alte țări civilizate este unul care:

    • nu sufocă economia țării
    • nu îi determină pe tineri să plece în alte țări, pentru a avea șanse mai mari în anumite domenii
    • nu îi împiedică pe specialiști să ocupe posturi în domeniul public pe merit

    Lista poate continua, însă am considerat util să le subliniez pe acestea, momentan.

    Deci nu cerem mult aleșilor. Cerem doar să nu ni se mai arunce praf în ochi cu principalul bau-bau de acum, străinul care ne fură țara asta „atât de dezvoltată”, și să-și facă datoria pentru care îi alegem.

    Pentru că nu străinii ne-au adus în punctul ăsta… Dimpotrivă, au venit cu multinaționale la care mulți dintre noi lucrează și față de care nu avem opțiuni mai bune oferite de stat.

    Aşa că:

    • Dragi tineri, dacă nu vreţi să emigraţi şi să vă părăsiți familia, prietenii, amintirile, nu staţi ca spectatori, veniţi cu proiecte şi cerinţe, mergeţi la VOT! Prin refuzul de a vota, aţi pus o ştampilă instabilă pe viitorul vostru.
    • Dragi părinţi, dacă nu vreţi să vă plece copiii, nu vă mai mulţumiţi doar cu promisiuni, cereţi o ţară care, prin oportunităţile pe care le oferă, să vă ţină copiii acasă!
  • Mă numesc România. Caut eroi

    Mă numesc România. Caut eroi

    Mă numesc România. Caut eroi

     

    În ’89, românul primea ce i se răpise la instaurarea regimului comunist: drepturile şi libertăţile democratice.

    După decenii de neajunsuri, în care teama de a-și exprima liber și public opinia a dominat viețile oamenilor, ne aflăm acum în recuperare, în aceeași stare ca după o anestezie generală care a înghețat suflul generațiilor de sacrificiu.

    Cum e după o anestezie generală? Ai vrea să spui ceva, dar nu ți-e nici ție foarte clar dacă e corect sau delirezi.

    Părinții, bunicii, străbunicii au fost generația de sacrificiu.

    Noi suntem generația revoltată, printre care se mai strecoară elemente active, care preferă inițiativa în locul răzvrătirii. Noi suntem rezultatul unei perioade de tranziții destul de spinoasă.

    Să sperăm că generația următoare va fi cea a inițiativelor și a curajului!

    Venim după o perioadă în care informația era o resursă rară (să nu spun inexistentă), motiv pentru care în prezent avem lacune în a o selecta. Prea multă informație, prea multe site-uri politizate care divinizează anumite personaje și conferă o aură malefică altora. În cine să credem? Cum să evităm capcana dezinformării și a manipulării?

    Și tocmai asta e una din greșelile românului: caută oameni în care să creadă. Caută EROI în afara lui, având reminiscențe din perioada comunismului, când se inocula ideea că statul te iubește, poporul e centrul Universului și al preocupărilor celor care ne reprezintă.

    De ce spun că suntem un popor în permanentă căutare de eroi? Priviți doar 2 cazuri: Marian Godină și Camelia Roiu! De altfel, de apreciat pentru curajul și forța de a se opune unor situații zdrobitoare. Sunt, într-adevăr, exemple de atitudine, însă i-am transformat brusc în idoli, personaje de basm care se luptă cu dragonii pentru bunăstarea comunității.

    Românul e ușor de cucerit. Însă românul uită la fel de iute cum se cucerește. Pentru că (nu?) are și el problemele lui.

    Revenind la ceea ce se dorește să credem, realitatea nu e nici pe departe cea scrisă. Când vom realiza că ea este cea gândită de noi, trecută prin propriile filtre mintale și verificată amănunțit, atunci dreptul nostru la opinie va fi și bine folosit. Și în avantajul generațiilor următoare.

    Avem, totuși, o armă contra manipulării în masă: investiția în propria educație. Citind mult(beletristică, psihologie, istorie, cărți de dezvoltare personală etc) , inclusiv cărți care denaturează realitatea, vom dobândi ceea ce se cheamă capacitate selectivă.

    Vom respinge falsul, ipocrizia, minciuna. Vom identifica mai repede tehnicile de persuasiune ale unora.

    Vom găsi argumentele realiste pentru a combate măsurile nerealiste ale reprezentanților.

    Vom evita capcana propriilor halucinații și nu vom mai invoca eroi externi.

    Vom ști cum să schimbăm un sistem, pentru că, prin documentare, îl vom cunoaște în detaliu.

     

    Prin urmare, vom realiza că eroii noștri suntem noi înșine.

     

    Pont: Cartea+filmul „1984”, George Orwell, pentru cei care vor să înțeleagă mai bine ideea din paragraful al 8-lea.

  • Paradoxul invatamantului: sa ceri logica elevilor cand ii fortezi sa memoreze mecanic

    Paradoxul invatamantului: sa ceri logica elevilor cand ii fortezi sa memoreze mecanic

    Paradoxul invatamantului: sa ceri logica elevilor cand ii fortezi sa memoreze mecanic

    Mă uit stupefiată la reacțiile apărute după gafa elevilor la evaluarea națională 2016. Ca întotdeauna, suntem poporul care contestă tot, judecă tot, niște „hateri” veritabili, dar fără soluții reale la anumite probleme din sistem…

    Cum să ceri logică unor elevi obișnuiți să li se spună cum să deschidă cartea la pagina 30? Cum să ai pretenția să fie capabili de a crea conexiuni și a desprinde concluzii realiste când întreg sistemul de învățământ public se bazează pe predare-memorare?

    Situația de acum e un exemplu de eșec brutal al statului, al strategiei de investiție în capitalul uman. Rezultatul este un popor transformat în absorbant involuntar al tuturor informațiilor, fără gândire logică, fără putere de selecție.

    Un popor ușor de manipulat…

    Din moment ce:

    • materia nu este interdisciplinară
    • nu creează conexiuni cu realitatea
    • nu solicită gândirea analitică a elevilor, ci abilitatea de memorare
    • nu se bazează pe explorarea informațiilor
    • nu se bazează pe asocieri (cum este, în cazul acesta, asocierea informațiilor cu o imagine-grafic)

    cum să pretinzi ca elevii să aibă o logică bine pusă la punct?

    Haideți să revenim la cât de mult investește statul român în educație! Să luăm cheltuielile publice pe categorii (exprimate ca % din PIB).

    Paradoxul invatamantului
    sursa: http://data.imf.org/?sk=5804C5E1-0502-4672-BDCD-671BCDC565A9

    Pe scurt, iată pe ce loc se află cheltuielile cu educația: 5.

    Deci, pe o scală de la 1 la 10, statul primește NOTA 5 în materie de investiții în capitalul uman.

    Capitalul uman înseamnă nu numai educație, ci și sănătate (Robert J. Barro, „Education and Economic Growth”, Harvard University, 2013).

    Cum stăm la capitolul sănătate? Tot bine-locul 4.

    Asta înseamnă măsuri populiste. Să redirecționezi cheltuielile publice acolo unde nu trebuie (vezi mărirea pensiilor- categoria social protection), respectiv către cheltuieli publice neproductive (care nu susțin creșterea economică), și să reduci din cele productive ( cum sunt cheltuielile cu educația, cu sănătatea).

    Și cum ar putea statul să investească în capitalul uman? De exemplu, prin diverse programe ale Guvernului care susțin educația și sănătatea și care pregătesc încă din școală viitorii actori pe piața forței de muncă (Case, Fair și Oster, 2012).

    Prin susținerea educației pentru cei din familii defavorizate. Mexicanii s-au gândit bine și au creat în ’97 un program denumit Progresa. În prezent, Prospera…

    DAR…dacă decidenții statului nu conștientizează asta, e cazul să ne implicăm NOI și să aducem NOI în fața lor proiecte solide.

    Termin povestea cu un citat, convingător, sper:

    În dezvoltarea economică, educația și sănătatea sunt obiective de bază (Todaro și Smith, 2011)